Sain kuulla neidin kuusvee suusta tuon aamulla. "Mää en tottele sua, sä et mua komenna. Mä tottelen vain isää!"

Kaikki alkoi aamulla 6.05 kun tyttöjen puhelin aloitti herättämään. Esikoinen sitten ehti ensin sammuttamaan sen ja siitä sitten suoriutui aamutoimille vessaan. Esikoinen tuli vessasta ja ryhtyi syömään muroja. Kello liikkui eteenpäin sitä tyypillistä vinhaa vauhtiaan mikä sillä on aamun hetkinä tapana. 6.20 kävin katsomassa, että onko tyttö jo noussut, mutta ei. Siellä tämä nyyhkytti peiton sisälle rullaantuneena että "mää olisin halunnut sammuttaa ton puhelimen ja määäää olisin halunnut mennä ensin vessaan!!"

Rauhallisesti sitten koitin selittää että kun se puhelin pitää oikeasti ihan hirvittävää ääntä herättäessään, niin sitä ei kukaan jaksa kauaa kuunnella. Jos hän kerran nukkui sen verran sikeästi kun puhelin aloitti herättämisen, niin siskon oli se pakko käydä sulkemassa kun ei pystynyt kuuntelemaan, ja sitäpaitsi pikkuvelikin siihen heräisi jos se kauan siinä älämölisisi. "niin mukko määääää olisin sen halunnu sammuttaa. ja mää olen ollu jo kauan hereillä, paljon kauemmin kuin kukaaaan muuuuuu!" Sanoin sitten että okei, saa huomenna hoitaa puhelimen sammuksiin mutta että nyt täytyy nousta että ehtii taksiin, jos siitä myöhästyy niin saa unohtaa huomisen kuviskerhon ja perjantaina ei tarvitse lähteä eskariin kun siellä on lelupäivä. (pientä uhkailua, mutta kun...)

Byääääää!

Likka istuu yläsängyssä ja vollottaa, kello käy jo näyttäen 7.40. Otan astetta kovemman äänen käyttöön ja totta hitossahan siihen herää pikkumieskin. Huutoa kahdesta sängystä. Haen pikkumiehen kainalooni roikkumaan ja alan komentaa tyttöä. Sainkin sen alas sängystä ja vessaan, mutta kun aika alkoi todella käymään vähiin, niin komensin hammaspesun suorittamaan siinä samalla (yleensä syövät ensin aamupalan ja sitten vasta pesevät hampaansa). Tästäkös likka sai uuden raivarin että "määääää haluuuun syödä!" Esikoinen sitten ehdotti että pikkusisko ottaisi omenan mukaan ja söisi sen matkalla. "Ei! Mä haluuun syöädä muroja! En mä mitään omenaa haluu, mä haluun muroja!" Siinä vaiheessa mulla palo käämit ihan lopullisesti ja ärjäsin että nyt loppu toi kitinä ja vaatteet päälle niinkuin olisi jo! Taksista tosiaan jos myöhästyt, niin huomenna et todella mene kuviskerhoon ja ylihuominen lelupäiväkin eskarissa jää välistä. Mun auto kun on epäkunnossa niin en voi heitä kuskatakaan. Murojen syönti olisi onnistunut jos olisi noussut silloin kun ensimmäisen kerran kävin komentamassa. Ja silloin pamahti "Mää en tottele sua, sä et mua komenna. Mä tottelen vain isää!" neidin suusta. Johon minä sitten, että sopii mulle, mutta se tarkoittaa sitä että aamuherätykset on sitten tuntia aikaisemmin, sillä isä lähtee töihin jo ennnen kuin tyttöjen puhelin alkaa herättelemään.

Kello oli sitten jo seitsemän kun neiti kuusvee vielä h-i-t-a-a-s-t-i kiskoi ulkotamineita päälleen, ja totesin sitten esikoiselle, että sun taitaa olla parasta lähteä postilaatikoille että taksi varmaan kohta soittaa mulle, että onko tytöt tulossa. Kuusvee jääköön sitten kotiin kun ei kerran mitään saa sujumaan. Siinä vaiheessa löytyi joku isompi vaihde ja likka saikun saikin puvun päälleen, saappaat jalkaan ja hanskat käteen. "Mun täytyy harjata hiukset ja hampaat!" Nyt ei ehdi, jos mielit siskon matkaan niin vedät pipon päähän nyt ja menet. "Byääääää! Sä oot ihan tyhmä!!!" Ja sitten kiskoin tyttön kädestä tupaan kun oli mennyt vessanpöntölle istumaan ja melkein heitin ovelle, että nyt menet tai jäät kotiin. Menihän se ja kaikki ovet ulos asti auki... Kello oli 7.06 kun taksin pitäisi olla tien päässä 7.05.

Ilmeisesti kuitenkin ehti taksille kun vasta äsken tuli takaisin sisälle... Toivottavasti taksilla kesti tulla vähän kauemmin huonon kelin vuoksi...

Vieläkin tosi ikävä olo tuon aamuisen episodin jälkeen. En mielestäni tehnyt mitään sellaista joka olisi oikeasti provosoinut tuohon käytökseen. Iltaisin on edelleen tuota jano-nälkä-jano-nälkää sen pari tuntia, että ilmeisesti yöunet jäävät liian lyhyiksi ja väsyneenä pienetkin asiat on helposti maan kaatavia... Mutta millä ihmeen ilveellä saisin tuon nukkumaan aikaisemmin? Lepositeillä???